Leedvermaak trilogie

Met Het Nationale Theater

Het nationale theater
Asko|Schönberg:
flute Ingrid Geerlings of Jana Machalett 
clarinet Daniël Boeke of David Kweksilber
violin Marijke van Kooten of Isa Goldschmeding
cello Sebastiaan van Halsema of Maya Fridman
direction Eric de Vroedt 
text Judith Herzberg
composition Remco de Jong, Florentijn Boddendijk

Order tickets for:

Wednesday, 8 April 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg

Try-out

Thursday, 9 April 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg

Try-out

Saturday, 11 April 2020
14:30 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg

Try-out

Première
Sunday, 12 April 2020
14:30 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg

Uitverkocht

Wednesday, 15 April 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Thursday, 16 April 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Friday, 17 April 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Saturday, 18 April 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Thursday, 23 April 2020
18:00 hours
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
Friday, 24 April 2020
18:00 hours
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
Saturday, 25 April 2020
17:00 hours
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
Sunday, 26 April 2020
14:30 hours
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
Wednesday, 29 April 2020
18:00 hours
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
Thursday, 30 April 2020
18:00 hours
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
Friday, 1 May 2020
18:00 hours
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
Saturday, 2 May 2020
17:00 hours
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
Thursday, 7 May 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Friday, 8 May 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Saturday, 9 May 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Sunday, 10 May 2020
14:30 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Wednesday, 13 May 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Thursday, 14 May 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Friday, 15 May 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Saturday, 16 May 2020
18:00 hours
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Thursday, 21 May 2020
18:00 hours
Groningen
Spot - Stadsschouwburg
Friday, 22 May 2020
18:00 hours
Groningen
Spot - Stadsschouwburg
Saturday, 23 May 2020
18:00 hours
Groningen
Spot - Stadsschouwburg
Thursday, 28 May 2020
18:00 hours
Nijmegen
Stadsschouwburg De Vereeniging
Friday, 29 May 2020
18:00 hours
Nijmegen
Stadsschouwburg De Vereeniging
Saturday, 30 May 2020
18:00 hours
Nijmegen
Stadsschouwburg De Vereeniging
Sunday, 31 May 2020
14:00 hours
Nijmegen
Stadsschouwburg De Vereeniging

Share

Judith Herzberg schreef Leedvermaak (1982), Rijgdraad (1995) en Simon (2001). Deze geroemde theatertrilogie is in Nederland voor het eerst, in zijn geheel te zien. Leedvermaak en Rijgdraad zijn mijlpalen uit de twintigste eeuw, beide bovendien succesvol verfilmd door Frans Weisz. Simon is in Nederland nog niet eerder opgevoerd.

Regisseur Eric de Vroedt maakt een marathonvoorstelling in een bijzondere setting. Het publiek neemt plaats op een tribune op het toneel, terwijl de acteurs en muzikanten in de zaal en op de balkons spelen. Eric de Vroedt: “Voor mij gaat de trilogie over veerkracht. Hoe grote gebeurtenissen van de geschiedenis blijvend ingrijpen in persoonlijke levens.” 

Het lief en leed van een gewone Nederlandse familie

Het verhaal begint in 1970 met een uitbundig bruiloftsfeest. Lea trouwt voor de derde keer, met Nico. Gedurende dertig jaar volgen we hun levens en die van hun ouders, hun kinderen en hun vrienden. Mensen verbinden zich en gaan weer uit elkaar. Kinderen worden geboren, ouderen gaan dood. Trauma’s worden opgerakeld en weer diep weggestopt. Drie decennia volgen we het lief en leed van deze ‘gewone’ Nederlandse familie.

“Mijn trilogie gaat niet over de oorlog,” zegt Judith Herzberg in een interview (NRC, 2015). “Het gaat over moeizame relaties tegen een bepaalde achtergrond. Dat is toevallig de Tweede Wereldoorlog, maar dat is niet het echte onderwerp.” In de ogen van De Vroedt is de trilogie van Herzberg belangrijk omdat het zo Nederlands is. “Het gaat over groot en klein menselijk leed, met daaronder steeds de verleiding te zwijgen en weg te kijken. Herzberg heeft dit meesterlijk opgeschreven in schijnbaar luchtige, tintelende dialogen.” 
In 2018 ontving Judith Herzberg voor haar oeuvre de Prijs der Nederlandse Letteren, de meest prestigieuze literaire prijs in het Nederlandse taalgebied. 

Te zien t/m 31 mei in verschillende theaters.