foto Polle Willemsen

Tip

Words & Music: Samuel Beckett & Morton Feldman, dag 1

Dramatische monologen, verstilde muziek, aangrijpende concerten, interdisciplinair theater, installaties

MORTON FELDMAN
Samuel Beckett, Words & Music

pauze                 

SAMUEL BECKETT
Not I
BART DE VREES 
...nothing but the larks... – wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg*)
MORTON FELDMAN
Christian Wolff in Cambridge
Chorus and Instruments

pauze

GYÖRGY KURTÁG  
What is the word (voor piano en stem)
JAN VAN DE PUTTE
Diese Freiheit – wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg*)
KLAAS DE VRIES
Roundelay- wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg*)

pauze

MORTON FELDMAN
For Stefan Wolpe  

*) Met steun van Fonds Podiumkunsten

In het atrium: installatie Shhh! van Dick Raaijmakers 

Asko|Schönberg
Cappella Amsterdam
dirigent Manoj Kamps en Daniel Reuss
piano Reinbert de Leeuw
(spreek)zang Gerrie de Vries

Bestel kaarten voor:

Zaterdag 11 Januari 2020
17:00 uur
Amsterdam
Muziekgebouw aan 't IJ

Share

Samuel Beckett: literaire grootheid, schrijver van tragikomische theaterstukken, poëzie en romans. Maar ook icoon van het absurdisme en schrijver van tot op het bot uitgeklede gedichten.

Hij was een groot liefhebber van muziek maar werkte zelden samen met componisten. Op één uitzondering na: de Amerikaan Morton Feldman, net als Beckett een volstrekt eigenzinnige artistiek persoonlijkheid met een uniek oeuvre. De woorden van Beckett en de noten van Feldman lopen als rode draad door Words & Music, het weekend waar je wordt ondergedompeld in een variatie van kunstvormen: muziek, theater, installaties en meer.

Tweedaags evenement, zie ook het programma op zondag 12 januari. Dag- en weekendtickets verkrijgbaar.

Programma 11 januari:
De samenwerking tussen Beckett en Feldman resulteerde in het zelden gehoorde Samuel Beckett, Words & Music waarmee we dit wonderlijke evenement openen. De korte monoloog Not I van Beckett, vervolgens, is een tekstuele rollercoaster waarin alle expressie letterlijk in de mond van de uitvoerder ligt en de tekst ritmisch uit het lichaam wordt geperst. De theatrale componist Bart de Vrees schreef een commentaar op Not I voor ensemble en koor onder de titel ...nothing but the larks...

Christian Wolff in Cambridge, ook door Morton Feldman, is een totaal ontbeend werk voor koor waarin pure klank als residu is overgebleven. Tekst wordt muziek en vice versa. 

Het programmablok met werk van Kurtág, Klaas de Vries en Jan van de Putte is klein en intiem van opzet. What is the Word van Gyorgy Kurtág, gebaseerd op het gelijknamige stuk van Samuel Beckett waarin de hoofdpersoon zijn spraak heeft verloren en die probeert terug te vinden, staat centraal in een theatraal concert rondom de piano. Reinbert de Leeuw en Gerrie de Vries hebben beiden een innige muzikale band met Kurtág opgebouwd en nemen het publiek mee in een theatraal concert waarin de relatie tussen woord en muziek onder de loep wordt genomen. Speciaal voor deze avond zullen Klaas de Vries en Jan van de Putte nieuw werk schrijven.

Na afloop: installatie Shhh! van Dick Raaijmakers in het Atrium.
Shhh! is gebaseerd op de geluidsband van de film Film van Samuel Beckett. Beckett gebruikt in Film val- en slag-geluiden uit een Laurel en Hardy film. Omdat in Shhh! de filmbeelden ontbreken, komen voor het publiek de valgeluiden, op het hoogste geluidsniveau uit de lucht vallen. Een diaprojector die als een astronomische kijker op een statief staat, projecteert een langzaam voortglijdende gele maan tegen een diepblauw nachtelijk achtergrond. De beweging van de maan ontstaat doordat een performer de loodzware diaprojector vloeiend door de ruimte probeert te manoeuvreren. Maar na verloop van tijd tekent de vermoeidheid zich genadeloos af.