Tip

Words & Music: Samuel Beckett, festivaldag 2

Dramatische monologen, verstilde muziek, aangrijpende concerten, interdisciplinair theater, installaties

GYÖRGY KURTÁG   
What is the word (voor piano en stem)
JAN VAN DE PUTTE
Diese Freiheit – opdracht Asko|Schönberg*)
KLAAS DE VRIES
Roundelay - opdracht Asko|Schönberg*)

pauze

MORTON FELDMAN
For Samuel Beckett

pauze

JERZY BIELSKI
Zamenhof project, Breaking the Codes**)

*) Met steun van Fonds Podiumkunsten
**) productie Stichting Gaudeamus Muziekweek, met steun van Fonds Podiumkunsten 

ASKO|SCHÖNBERG
Ensemble Academie
ASKO|SCHÖNBERGs k[h]aos
dirigent Manoj Kamps
piano Reinbert de Leeuw
(spreek)zang Gerrie de Vries
acteurs, dansers, live electronics, video-artiest

 

Bestel kaarten voor:

Zondag 12 Januari 2020
17:00 uur
Amsterdam
Muziekgebouw aan 't IJ

Share

Samuel Beckett: literaire grootheid, schrijver van tragikomische theaterstukken, poëzie en romans. Maar ook icoon van het absurdisme en schrijver van tot op het bot uitgeklede gedichten.

Hij was een groot liefhebber van muziek maar werkte zelden samen met componisten. Op één uitzondering na: de Amerikaan Morton Feldman, net als Beckett een volstrekt eigenzinnige artistiek persoonlijkheid met een uniek oeuvre. De woorden van Beckett en de noten van Feldman lopen als rode draad door Words & Music, het festival waar achter elke deur een andere wereld tevoorschijn komt.

Tweedaags festival, zie ook het programma op zaterdag 11 januariDag- en weekendtickets verkrijgbaar.

Programma 12 januari:
De tweede dag van dit festival openen we met een intiem opgezet programma. What is the Word van Gyorgy Kurtág, gebaseerd op het gelijknamige stuk van Samuel Beckett waarin de hoofdpersoon zijn spraak heeft verloren en die probeert terug te vinden, staat centraal in een theatraal concert rondom de piano. Reinbert de Leeuw en Gerrie de Vries hebben beiden een innige muzikale band met Kurtág opgebouwd en nemen het publiek mee in een theatraal concert waarin de relatie tussen woord en muziek onder de loep wordt genomen. Speciaal voor deze avond zullen Klaas de Vries en Jan van de Putte nieuw werk schrijven

For Samuel Beckett is een zelden uitgevoerd werk speciaal voor Asko|Schönberg geschreven. Dit door Feldman aan Beckett opgedragen werk kan in dit festival niet ontbreken. 

Het Zamenhof Project, Breaking the Codes is geïnspireerd op de ideeën en het leven van Ludwik Zamenhof. Hij was de grondlegger van de universele taal Esperanto en een promotor van de wereldvrede. Net als Beckett was hij vooral wereldburger. Een evenement over taal en communicatie waarin muziek en visuele elementen als theater, hedendaagse dans, installatie, video, decorontwerp, kostuums en licht totaal geïntegreerd zijn. Concept en muziek zijn van Jerzy Bielski (1984). Zijn werk, geprezen door publiek en pers, is onconventioneel, onbegrensd en bewust niet in hokjes te vatten. De voorstelling met een internationale cast, houdt het midden tussen concert, theater, dans, beeldende kunst en lezing. Ook de traditionele scheiding tussen podium en publiek vervaagt.

Na afloop: installatie 
Shhh! van Dick Raaijmakers in het Atrium.
Shhh! is gebaseerd op de geluidsband van de film Film van Samuel Beckett. Beckett gebruikt in Film val- en slag-geluiden uit een Laurel en Hardy film. Omdat in Shhh! de filmbeelden ontbreken, komen voor het publiek de valgeluiden, op het hoogste geluidsniveau uit de lucht vallen. Een diaprojector die als een astronomische kijker op een statief staat, projecteert een langzaam voortglijdende gele maan tegen een diepblauw nachtelijk achtergrond. De beweging van de maan ontstaat doordat een performer de loodzware diaprojector vloeiend door de ruimte probeert te manoeuvreren. Maar na verloop van tijd tekent de vermoeidheid zich genadeloos af.