Tip

Words & Music: Beckett & Feldman, dag 2

Een weekend vol aangrijpende concerten, theater, verstilde muziek, installaties, film en spoken word, za 11 en zo 12 januari

DMITRI SJOSTAKOVITSJ
Uit Six Poems of Marina Tsvetayeva opus 143: 3 Hamlet’s dialogue with his conscience
GYÖRGY KURTÁG   
What is the word (voor piano en stem)
JAN VAN DE PUTTE
Diese Freiheit – opdracht Asko|Schönberg*)
KLAAS DE VRIES
Something There - opdracht Asko|Schönberg*)
FRANZ SCHUBERT
Der Doppelgänger

pauze

MORTON FELDMAN
For Samuel Beckett

pauze

JERZY BIELSKI
Zamenhof project, Breaking the Codes**)

*) Met steun van Fonds Podiumkunsten
**) productie Stichting Gaudeamus Muziekweek, met steun van Fonds Podiumkunsten. Partners: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Adam Mickiewicz Institute, Warsaw Autumn, Compagnie METAtarses, Muziekhuis Utrecht, Het Huis Utrecht, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Amsterdamse Bostheater, Intro In Situ, Meakusma, Universal World Esperanto Association,  Esperanto Nederland (Rotterdam), Grupa Coincidentia, Białystok Esperanto Assotiation, Przetwórnia Meblowa Białystok 

In het atrium: installatie Shhh! van DICK RAAIJMAKERS

ASKO|SCHÖNBERG
Ensemble Academie
ASKO|SCHÖNBERGs k[h]aos
dirigent Manoj Kamps
piano Reinbert de Leeuw
(spreek)zang Gerrie de Vries
regie Romy Roelofsen, Ad de Bont
spoken word Justin Samgar, Stokely Dichtman
acteurs, dansers, live electronics, video-artiest (Zamenhof Project)

Bestel kaarten voor:

Zondag 12 Januari 2020
17:00 uur
Amsterdam
Muziekgebouw aan 't IJ

Share

Asko|Schönberg presenteert een nieuw evenement: Words & Music, een in de toekomst vaker terugkerend weekend met telkens andere schrijvers en componisten in de hoofdrol. Een veelzijdige programmering waarin taal en muziek op bekende en geheel nieuwe manieren samenkomen.

Beckett en Feldman
Samuel Beckett en Morton Feldman staan in deze eerste editie van Words & Music in de schijnwerper. Beckett: literaire grootheid, Nobelprijswinnaar, schrijver van tragikomische theaterstukken, tot op het bot uitgeklede poëzie en romans. Maar ook icoon van het absurdisme. Hij was een groot liefhebber van muziek, maar werkte zelden samen met componisten. Op één uitzondering na: de Amerikaan Morton Feldman, net als Beckett een volstrekt eigenzinnige artistiek persoonlijkheid met een uniek oeuvre. Én, net als Beckett, minimalist. De woorden van Beckett en de noten van Feldman lopen als rode draad door dit weekend, aangevuld met interdisciplinair theater, installaties, spoken word, films en literair café met ‘Words&Music-maaltijden’.

Tweedaags evenement, zie ook het programma op zaterdag 11 januari. Dag- en weekendtickets verkrijgbaar.

Programma 12 januari

Programmablok 1 17.00 - 18.00
De tweede dag van dit speciale weekend openen we met een intiem opgezet programma. What is the Word van Gyorgy Kurtág, gebaseerd op het gelijknamige stuk van Samuel Beckett waarin de hoofdpersoon zijn spraak heeft verloren en die probeert terug te vinden, staat centraal in een theatraal concert rondom de piano. Reinbert de Leeuw en Gerrie de Vries hebben beiden een innige muzikale band met Kurtág opgebouwd en nemen het publiek mee in een theatraal concert waarin de relatie tussen woord en muziek onder de loep wordt genomen. Speciaal voor deze avond zullen Klaas de Vries en Jan van de Putte nieuw werk schrijven


Programmablok 2 18.30 - 19.30
For Samuel Beckett is een zelden uitgevoerd werk speciaal voor Asko|Schönberg geschreven. Dit door Feldman aan Beckett opgedragen werk kan in dit festival niet ontbreken. 


Programmablok 3 21.00 - 22.30
Het Zamenhof Project, Breaking the Codes is geïnspireerd op de ideeën en het leven van Ludwik Zamenhof. Hij was de grondlegger van de universele taal Esperanto en een promotor van de wereldvrede. Net als Beckett was hij vooral wereldburger. Een evenement over taal en communicatie waarin muziek en visuele elementen als theater, hedendaagse dans, installatie, video, decorontwerp, kostuums en licht totaal geïntegreerd zijn. Concept en muziek zijn van Jerzy Bielski (1984). Zijn werk, geprezen door publiek en pers, is onconventioneel, onbegrensd en bewust niet in hokjes te vatten. De voorstelling met een internationale cast, houdt het midden tussen concert, theater, dans, beeldende kunst en lezing. Ook de traditionele scheiding tussen podium en publiek vervaagt. 


Beide dagen
Er is veel meer te beleven naast de programmering in de Grote Zaal. Zo is er een filmprogramma met documentaires en films van en over Beckett en Feldman. Er zijn spoken word perfomances door Justin Samgar en Stokely Dichtman. 

De installatie van Jonathan Reus (sound artist & art-technology researcher) Wordless -Future Conversations with Samuel Beckett and Morton Feldman at the End of History is permanent te zien, met op gezette tijden introductie van de maker.

Beide avonden worden afgesloten met Shhh! van Dick Raaijmakers, een live performance & installatie, die gebruik maakt van de geluidsband van Laurel & Hardy's Night Owls. De titel Shhh! is een verwijzing naar Beckett's film Film, waarin het stemloze bijna-geluid 'shhh' het enige geluid is wat voorbij komt. Een diaprojector die als een astronomische kijker op een statief staat, projecteert een langzaam voortglijdende gele maan tegen een diepblauw nachtelijk achtergrond. De beweging van de maan ontstaat doordat een performer de loodzware diaprojector vloeiend door de ruimte probeert te manoeuvreren. 

In het café, waar beide dagen een speciale maaltijd geserveerd wordt, wordt een literaire hoek ingericht.

Words & Music is tot stand gekomen met steun van Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds en Dioraphte.