Kate Moore

Space Junk

Geëngageerd nieuw werk van Kate Moore

KATE MOORE
Klepsydra
The Art of Levitation
Space Junk *) Wereldpremière (opdracht Asko|Schönberg)

ASKO|SCHÖNBERG
dirigent Marzena Diakun
lichtontwerp Floriaan Ganzevoort

*) Met steun van Fonds Podiumkunsten

Concert zonder pauze, lengte ca 80 min.

Bestel kaarten voor:

Woensdag 3 April 2019
20:15 uur
Minimal Music Festival
Amsterdam
Muziekgebouw aan 't IJ
Donderdag 4 April 2019
20:00 uur
Utrecht
TivoliVredenburg
Vrijdag 19 Juli 2019
22:00 uur
’s Graveland
Wonderfeel

Festival, alleen toegankelijk met dag- of festivalticket

Share

Space Junk (ruimteafval) is het nieuwste werk van Kate Moore, dat deze avond de wereldpremière beleeft en het startschot vormt voor het Minimal Music Festival 2019.

De uitgesproken geëngageerde Moore componeerde het speciaal voor Asko|Schönberg. Het werk is van alles tegelijk: een broeierige harmonie van sferen, maar ook de verklanking van een milieuramp én een spannend ruimteverhaal vertelt met graphic novel-technieken.
Moore, dit seizoen zielsverwant van het Muziekgebouw, liet zich inspireren door het interactieve 3D-model dat door mensen gemaakt ruimteafval in kaart brengt. De milieu-impact van dit afval is enorm. Kate Moore werkt voor dit stuk samen met haar vader Chris Moore, fysicus en gespecialiseerd in ruimteafval. Zo willen zij aandacht vragen voor dit probleem.
Naast Space Junk twee eerdere ensemblestukken van Moore, die eveneens over tijd, de kosmos en transcendentie gaan. Het werk is onderdeel van Kate Moores onderzoek naar de materialiteit van klank – zo vraagt het werk om instrumenten van water en porselein.

Ruimtetroep, een levensgroot probleem
Weinig mensen lijken er zich druk om te maken, maar ruimteafval is een groot probleem. Miljoenen stukken puin, van minuscule deeltjes tot grote brokken afkomstig van (verouderde) satellieten en delen van ruimtevaartuigen, vliegen rond de aarde en komen met elkaar in botsing. Hierdoor ontstaan scherven die met grote snelheid wegschieten en andere satellieten, waarvan wij in grote mate afhankelijk zijn, beschadigen. Denk aan satellieten voor communicatie, navigatie, klimaatwaarneming en veiligheid. Grote stukken kunnen op aarde neerkomen en schade aanrichten. Niemand ziet het, maar het is een steeds groter wordend milieuprobleem en een gevaar. 
Voor musici en team van Asko|Schönberg, ensemble met een sterke focus op de actualiteit, past Space Junk in een reeks programma’s die inhaken op maatschappelijke en wetenschappelijke issues, zoals gender, robotica en klimaat. Space Junk maakt een onzichtbaar probleem hoorbaar en zichtbaar.
Voor het componeren van Space Junk gebruikt Kate Moore data van het Mount Stromlo laser tracking station in Australië. Haar vader, natuurkundige Chris Moore, is aan dit instituut verbonden. De visuele modellen die hij maakt van gegevens over ruimteafval vormen de basis van het werk van dochter Kate. Een samenwerking tussen vader en dochter, kunst en wetenschap.

Extra
In Muziekgebouw aan 't IJ (Atrium) zal 2 het kunstwerk Cassini, een sound sculpture van Kate Moore, tentoongesteld worden. Cassini is de naam van de ruimtesonde die de ringen rond Saturnus ontdekte. De beelden van deze ruimtesonde toonden dat de ringen uit miljoenen kleine stukjes steen en mineralen bestaan. Het kunstwerk is hierop gebaseerd. 
De European Space Agency zorgt voor informatie over ruimteafval in de vorm van video's en brochures.

Dealing with space debris

Kate Moore - The Art of Levitation

Interview Kate Moore over Space Junk