Bas Wiegers, foto Polle Willemsen

Hamletmaschine

Indringend oratorium, Nederlandse en Duitse première

GEORGES APERGHIS
Die Hamletmaschine-Oratorio Nederlandse première

ASKO|SCHÖNBERG
SWR VOKALENSEMBLE
dirigent Bas Wiegers
sopraan Sarah Aristidou
basbariton Romain Bischoff
basbariton Holger Falk
slagwerk Christian Dierstein
altviool Genevieve Strosser

Programma zonder pauze

Bestel kaarten voor:

Donderdag 25 April 2019
20:15 uur
Donderdagavondserie
Amsterdam
Muziekgebouw aan 't IJ

Inleiding 19.15 uur

Dinsdag 30 April 2019
21:00 uur
Acht Brücken
Keulen
Kölner Philharmonie

Share

De Griekse-Franse componist Georges Aperghis werd gefascineerd door de dramatekst Die Hamletmaschine van de Duitse toneelschrijver Heiner Müller. Deze is losjes gebaseerd op Shakespeare’s Hamlet, maar dan gesitueerd in de kring van intellectuelen in de DDR.

Het gaat in de kern over de verscheurdheid tussen denken en handelen. Deze indringende tekst vormde voor Aperghis de aanleiding voor het monumentale werk Die Hamletmaschine-Oratorio
Aperghis heeft de slechts negen pagina’s tekst van Müller getoonzet: ‘Alles wat ik wilde vertellen was in dat stuk te vinden. Ik las het telkens opnieuw en maakte notities. Ik heb er lang over nagedacht hoe ik dicht bij de tekst kon blijven, hoe ik een lieflijk, verzachtend effect kon vermijden. Ik wilde dat hij al zijn kracht zou behouden!’ Lieflijk is Müllers Hamletmaschine allerminst. Zijn register is nu eens pervers, dan weer wreed en misselijkmakend, soms genadeloos cynisch. Heiner Müller heeft Hamlet van Shakespeare verrijkt met verwijzingen naar Artaud, Karl Marx, Friedrich Hölderlin, e.e. cummings en T.S. Eliot. Zijn tekst is een uitvergroting én verdichting van de grote thema’s die Shakespeare aansnijdt: dood, geweld, psychologische en maatschappelijke conflicten.
Aperghis weet in zijn compositie een beklemmende spanning op te bouwen die het hele werk door wordt volgehouden. Met zijn speciale schrijfwijze voor de stem (solisten en koor) die soms versmelt met de instrumenten, bereikt hij een heel directe expressie, soms mooi en zacht, maar ook ruw en hard.

Duur concert ca 1 uur, geen pauze.

Die Hamletmaschine-Oratorio

ichtus

Georges Aperghis over Die Hamletmaschine-Oratorio

Georges Aperghis