Fedor Teunisse, foto Ada Nieuwendijk

National Arts Festival Grahamstown in Zuid-Afrika

Bestel kaarten voor:

Donderdag 28 Juni 2018
15:00 uur
Grahamstown
Victoria Theater
Donderdag 28 Juni 2018
19:00 uur
Grahamstown
Victoria Theater
Vrijdag 29 Juni 2018
15:00 uur
Grahamstown
Victoria Theater
Vrijdag 29 Juni 2018
19:00 uur
Grahamstown
Victoria Theater

Share

Asko|Schönberg voelt zich vereerd door de uitnodiging van het National Arts Festival Grahamstown, het grootste festival in Afrika. Het ensemble presenteert er een programma met spannende en gevarieerde 20e-eeuwse muziekwerken. Een show, een lezing, een voorstelling, een gesprek, prachtige muziek en onze topmusici.

‘Componeren is een zoektocht naar die éne goede foute noot’. De grote vraag uit de 20ste eeuw is of er zoiets bestaat als een verkeerde noot? De 20ste eeuw zit vol met schimmige en obscure noten, het werd het handelsmerk van de 20ste-eeuwse muziek. De revolutionaire componisten uit de tweede Weense school begonnen met het emanciperen van die foute noot. De foute noot werd opeens een goede noot, uit pure noodzaak geboren. Stravinsky & Bartok wisselden de goddelijke noten in voor noten die de onderbuik in vuur en vlam zette en de Nederlandse componist Louis Andriessen trok de goddelijke noot in de donkere vette zilte klei trekt. John Cage daarentegen schreeuwde het uit in stilte en creëerde de hippie onder de noten. Een noot die gewoon mocht zijn -of niet- naar gelang zijn humeur. Mauricio Kagel keek op afstand toe en bedacht de komische en cynische noot die het etablissement onderuit moest halen, terwijl Karlheinz Stockhausen en Pierre Boulez de veeleisende noot met vele voorwaarden in het leven riepen. De minimalisten als Philip Glass, Terry Riley en Steve Reich schreven dan weer goede noten, maar opeens vonden we die voorheen goede noten nu juist “opportune noten” en bovendien verdiende door middel van die eeuwige herhalingen wel erg gemakkelijk hun geld. En tussen dit alles door zaaide Ligeti paniek met zijn leger van extremistische en radicale noten. 

Met steun van Fonds Podiumkunsten.