Johan Simons (NTGent)

Muziektheater

De vreemden

Muziektheater in regie van Johan Simons ism Ruhrtriënnale en NTGent

Delen uit composities van GYÖRGY LIGETI, MAURICIO KAGEL, claude vivier

ASKO|SCHÖNBERG
dirigent Reinbert de Leeuw
sopraan Katrien Baerts
acteurs Pierre Bokma, Benny Claessens, Elsie de Brauw, Sandra Hüller, Risto Kübar
regie Johan Simons 
tekst Kamel Daoud
dramaturgie Tobias Staab, Vasco Boenisch, Matthias Velle
scenografie Luc Goedertier, Marc Swaenen
video Aernout Mik
licht Dennis Diels
kostuumontwerp An De Mol

NB De eerder aangekondigde voorstelling in Rotterdam, oktober 2016, gaan niet door.

Bestel kaarten voor:

Première
Vrijdag 2 September 2016
20:00 uur
Marl (De)
Zeche Auguste Victoria
Zaterdag 3 September 2016
20:00 uur
Marl (De)
Zeche Auguste Victoria
Zondag 4 September 2016
17:00 uur
Marl (De)
Zeche Auguste Victoria
Donderdag 8 September 2016
20:00 uur
Marl (De)
Zeche Auguste Victoria
Vrijdag 9 September 2016
20:00 uur
Marl (De)
Zeche Auguste Victoria
Zaterdag 10 September 2016
20:00 uur
Marl (De)
Zeche Auguste Victoria

Share

Een Europeaan doodt een Arabier. Tientallen jaren later eist diens broer gerechtigheid en onthult een wereld zonder god. Welke waarden bepalen onze cultuur?

Decennialang was hij alleen de Arabier: een vermoorde zonder naam in de wereldberoemde roman De vreemdeling van Albert Camus. De Fransman Meursault schiet op het strand van Algerije een mens dood, maar nu, meer dan een halve eeuw later, vraagt diens broer het woord. Hij geeft de naamloze ‘Arabier’ een naam, een gezicht, een geschiedenis, en hij eist gerechtigheid voor hem ten overstaan van de wereld die, zonder te vragen naar het waarom, Camus zo lang heeft geprezen. Zo vertelt Kamel Daoud het in zijn actuele, bekroonde roman Meursault – contre-enquête (Nederlandse titel: Moussa of de dood van een Arabier). De broer rekent af met het westen, met de religie, met wat wij denken dat ons leven zin geeft. En dan blijkt plotseling dat hij sterker verweven is met de moordenaar Meursault dan gedacht …
‘Die Fremden’ vertelt over de ‘zaak Meursault’ en daarmee over dringende kwesties van culturele identiteit in tijden van postkolonialisme, vlucht en integratie. Vandaag de dag staan de naam- en gezichtlozen – de vreemdelingen – met miljoenen aan onze grenzen, hebben een geschiedenis, een cultuur, een identiteit. Wat ons onvermijdelijk naar de vraag leidt wie wij dan eigenlijk zijn. 

Regisseur Johan Simons creëert na het grote succes van Accattone in 2015 opnieuw een bijzondere vorm van muziektheater, dit keer uitgaande van de vraag: hoe moeilijk is het om het perspectief van de ander in te nemen? In Mauricio Kagels Stücke der Windrose voelt men de desoriëntatie in het dolen tussen noord, zuid, oost en west en weerklinken verwijzingen naar verschillende culturen. In de werken van György Ligeti wordt het absurdistische wereldbeeld van Albert Camus gespiegeld: in machineachtige mechanismen en wonderlijke klankweefsels waarbij zich in het late werk synthetische folklore en volksmuziek uit verzonnen landen voegen. In deze klankkosmos zal kunstenaar Aernout Mik, bekend om zijn politieke filminstallaties op het raakvlak van realiteit en fictie, speciaal voor de enscenering een nieuw werk realiseren. ‘Die Fremden’ is politiek muziektheater uit het hart en van de rand van Europa.

Productie: NTGent en Ruhrtriënnale. Met ondersteuning van RAG-Stiftung, RAG Montan Immobilien en Rudolf Augstein Stiftung. Gesubsidieerd door Kunststiftung NRW en Ammodo. 

Die Fremden interview Reinbert de Leeuw

NTGent

Partner
Festival olv van de beroemde Nederlandse regisseur Johan Simons.
Alles over de Ruhrtriënnale

Ruhrtriënnale

NTG johankoen 011 843 562 s c1